Transporter har blivit en het hållbarhetsfråga och kanske en samvetsfråga hos dig och mig som privatperson? Att minska vårt fossila beroende har varit trögt när det gäller att påverka utsläppen från transporterna till skillnad från uppvärmning där vi i Sverige har kommit relativt långt. Tyvärr ökar konsumtionen av diesel i takt med ökad tillväxt och konsumtion.
Idag finns inget fungerande alternativ till dieselmotorn i tunga fordon men det finns fossilfria och förnybara bränslen! I vårt avlånga land säljs det 6 miljoner kubikmeter diesel och av är förenklat endast 25% biodiesel. Här finns med andra ord redan en hållbarhetslösning med stor potential.
Övergångsfasen
Inför omställningen och utfasning av fossila bränslen satsar bilindustrin hårt på att utveckla laddbara bilar. Men bilar som redan är producerade och rullar på vägar, behöver reducera utsläppen under livslängden. (En personbil diesel som säljs idag har en livslängd på ca 17 år innan den skrotas) Här ligger privatmarknaden efter och det behövs mer kunskap och mer information för att kunna fatta beslut och göra aktiva val.
Dags att vi reder ut begreppen och pratar biobränsle
Vi knackar på hos Charlotte Elander, VD Energifabriken Sverige. Företaget är proffs på biobränsle och i synnerhet transporter med dieselfordon.
Charlotte Elander, vd Energifabriken
– När vi startade företaget 2006 var det vi och några till som tyckte detta var spännande att kunna köra på ett drivmedel som var förnybart och därtill giftfritt. Tänk dig att kunna köra på bränsle tillverkat av det man har på åkern i dieseltraktorn, dieselbilen. Men problemet var att det fanns så gott som inga krav på företag att de skulle köra förnybart och därför var det svårt att sälja våra bränslen.
Charlotte ler lite när hon minns tillbaka;
– Men vi var envisa med att visa att ”det går faktiskt att köra på förnybara bränslen” och kämpade på under de första åren. I takt med ökad uppmärksamhet och krav kom omvärlden ikapp där kollektivtrafiken och renhållningen var tidiga med att gå över till förnybara bränslen.
Fossilt bränsle | Fossilfritt bränsle | Biodiesel | RME, HVO
För att hänga med i den fortsatta historien ber jag henne direkt att redogöra för vad förnybara bränslen/drivmedel är.
Hon berättar tålmodigt och angelägen om att jag ska förstå;
Fossilt bränsle kommer från växter och djur (fossiler) som under miljontals år legat till sig i sediment på havsbotten och bildat fossil energikälla. Den energi som de lagrat beroende på värme, tryck och olika bakterier, omvandlas till de kolväten som utgör gas, råolja eller kol. När man tar upp och använder den fossila energikällan avger det koldioxid. Det fossila materialet har idag inte gått igenom förloppet att materialet har ”plockat upp”/ reducerat koldioxiden i atmosfären. Vi späder bara på halten i atmosfären. Exempel på fossilt bränsle är diesel.
Biobränslen (förnybart bränsle) framställs av förnybara råvaror och är ett enkelt, klimatsmart och ekonomiskt alternativ till så kallad fossil diesel (det vi benämner ”diesel” och svart pump på bensinmacken) Biobränsle finns i olika former;
• Ex. gas form – biogas. Framställs ex. matavfall, gödsel, slam på avloppsreningsverk
• Ex. flytande form– etanol. Tillverkas huvudsakligen av spannmål, majs och sockerrör.
• Ex. fast form– pellets/ved.
HVO minskar CO2-utsläppen med upp till 90%. Hade du haft ett tyngre fordon/transport hade jag svarat RME och den minskar växthusgaserna med 66%. Dessutom är det inte bara positivt ur ett klimatperspektiv, biobränsle RME och HVO är betydligt mindre giftiga än fossil diesel. Fossil olja däremot innehåller ju aromater och är giftiga.
Ladda ner appen TANKA GRÖNT!
Energifabriken idag:
Deras affärsidé – Fossilfritt, förnybart och klimatsmart – ligger helt rätt i tiden och det går bra nu.
Solskenshistoria:
Charlotte berättar:
– Två av oss var ute på ett kundbesök då en vd för ett bolag uttryckte det som kanske fler kunder tänkt men inte uttalat. ”Hej grabbar, jag förväntade mig att ni skulle komma på cykel i komposterbara kostymer”
– Det låg något i det där som var tänkvärt och det skapade många tankar hos oss. För det var ju helt sant. Man kanske måste leva som man lär för att det ska bli trovärdigt. Våra transporter vi hyrde in tex , vilket drivmedel gick de på egentligen…
Här någonstans bestämde vi oss för att starta ett projekt – Fossilfritt lantbruk. Och nu började vi med oss själva. Vi skulle ställa om våra lantbruk och göra om allt. Vi bytte till grön el, bytte till pelletspannor, körde våra egna bränslen i alla maskiner och bilar. Det här fick stor uppmärksamhet och vi blev det goda exemplet. När vi körde och visade att våra lastbilar och tröskor går på RME, så vågade de tro att det fungerar och det ”inträffar inga obehagliga överraskningar”. Helt plötsligt blev vi mycket trovärdiga och det blev avgörande för oss, att vi gjorde på det sättet och gör idag. Nu har vi dessutom utökat portföljen med fler biobränslen och efterfrågan ökar konstant. Fantastiskt egentligen!
Det blev en Energifabrik!
Fabriken producerar 40 000 kubikmeter RME om året och med en potential att producera mer.
Kan jag köra på förnybart bränsle? Driv frågan tills du får ett ordentligt svar!